Tähtäimessä puolimaraton!


14 viikkoa Helsinki City Runiin (*osallistuminen tapahtumaan saatu) ja aloitin tavoitteellisemman treenaamisen sitä kohti tammikuun alusta. Mun juoksuohjelmana toimii jo toista kertaa urheilukelloni (Garmin Venu) laatima puolimaratonohjelma. Juoksuohjelma kestää kokonaisuudessaan 19 viikkoa ja ohjelma elää koko ajan mun tulosten perusteella. Aloitin ohjelman asettamalla kelloon tavoiteaikani ja tekemällä vertailujuoksun. Näiden perusteella kello alkoi tehdä mulle ohjelmaa, josta näen aina seuraavat 3 juoksutreeniä ja ohjelma elää mun treenien mukaan. 

Noudatan juoksuohjelmia melko kurinalaisesti, kun taas ruokavalioita ja saliohjelmia en niinkään, vaikka niitäkin on tullut joskus kokeiltua. Ehkä tää kertoo siitä, että juoksu on mun juttu! Toki välillä siirtelen juoksutreenejä oman fiiliksen/menojen mukaan, mutta 3 juoksutreeniä sisällytän tällä hetkellä viikkoon, kuten ohjelmassa on. 

Vaikka noudatan juoksuohjelmia kurinalaisesti, en lähtisi kuitenkaan koskaan juoksemaan puolikuntoisena. Mikään juoksuohjelma ei ole niin tärkeä. Nyt olenkin pitänyt tällä viikolla juoksutaukoa, koska satutin viime viikolla nilkkani. Juoksin epätasaisessa lumisessa maastossa ja väänsin siinä samalla nilkkani. Lepo näyttäisi onneksi auttavan, joten enköhän pian pääse taas juoksemaan.

Koen, että mulle sopii hyvin, että kello kertoo miten treenaan. Juoksuohjelma innostaa mua ja saa mut juoksemaan monipuolisesti. Juoksutreenit vaihtelee paljon; on pitkiä ja rauhallisia lenkkejä sekä lyhyempiä kovempivauhtisia lenkkejä. Välillä juoksen myös mäkivetoja ja välillä juoksen kilpailun tavoitevauhdilla. Olen juossut pääasiassa ulkona, mutta välillä myös sisäjuoksuradalla. Juoksun lisäksi koiralenkit kuuluvat arkeeni ja pyrin sisällyttämään viikkoon myös yhden lihaskuntotreenin.

Ainoa miinus kellon ohjelmassa on se, ettei siinä ole oikean valmentajan henkilökohtaista tukea ja tsemppiä. Ehkä joku päivä mulla on ihan oikea juoksuvalmentaja, nyt valmentajana toimii virtuaalinen sellainen! 😄

Jos siellä ruudun takana on joku, joka mietit vielä ilmoittautumista toukokuun Helsinki City Runningdayhin, jossa on monia erilaisia reittejä valittavina, niin vielä olisi hyvin aikaa treenata tapahtumaan. Et ole vielä myöhässä! 

-Annika

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Annikan "kisaraportti": 2.10.2021 Helsinki City Running Day - puolimaraton

Iiriksen "kisaraportti": 2.10.2021 Helsinki City Running Day - puolimaraton